Contributions from continuous education to family health extended centers
Contribuciones de la educación permanente en los centros de salud familiar extendidos
Contribuições da educação permanente aos núcleos ampliados de saúde da família
Carine Vendruscolo; Letícia de Lima Trindade; Fernanda Karla Metelski; Lara Vandresen; Denise Elvira Pires de Pires; Charles Dalcanale Tesser; Maria Manuela Ferreira Pereira da Silva Martins
Abstract
Objective: To analyze and understand how continuous education inserts itself into the Family Health Extended Centers.
Method: Quanti-quanlitative research. Developed on the quantitative stage with 359 professionals from nine macro regions of Santa Catarina answered a Survey; on the qualitative one, five teams participated in focal groups. The quantitative data were analyzed with the Statistical Package for the Social Sciences, and the qualitative ones, with the support of the Atlas.ti 8.0.
Results: The professionals are women, graduate students and who act in the Centers for more than three years. About 50% received specialized qualification and, of them, 46,1% by means of the Telehealth. Typical actions of matrix support were highlighted as frequent activities on the two stages of the study. The groups revealed that the Health Ministry and the State are supporters of the qualifications; however, it lacks managerial support.
Conclusion and Implications for practice: Educational actions occur during the practices. The professionals demonstrate initiative to strengthen themselves in qualification terms, either through postgraduate studies or search for other devices, highlighting the Telehealth and integration with Universities. Spaces for dialogue between professionals and management support are important strategies for continuous education.
Keywords
Resumen
Palabras clave
Resumo
Objetivo: Analisar como a educação permanente insere-se nas ações dos Núcleos Ampliados de Saúde da Família.
Método: Pesquisa quanti-qualitativa. Na etapa quantitativa, 359 profissionais de nove macrorregiões de Santa Catarina responderam um Survey; na qualitativa, cinco equipes desses Núcleos participaram de grupos focais. Os dados quantitativos foram analisados com Statistical Package for the Social Sciences e os qualitativos, com auxílio do Atlas.ti 8.0.
Resultados: As profissionais são, majoritariamente, mulheres, pós-graduadas e que atuam nos Núcleos há mais de três anos. Aproximadamente 50% recebeu qualificação específica e, destas, 46,1% via Telessaúde. Ações típicas de apoio matricial destacaram-se como atividades frequentes nas duas etapas do estudo. Os grupos revelaram que o Ministério da Saúde e o Estado são apoiadores das qualificações; entretanto, falta apoio dos gestores.
Conclusão e Implicações para a prática: Ações educativas ocorrem durante as práticas. Os profissionais demonstram iniciativa para se fortalecerem em termos formativos, seja por meio da pós-graduação ou busca de outros dispositivos, com destaque para o Telessaúde e a integração com Universidades. Os espaços de diálogo entre os profissionais e o apoio da gestão são importantes estratégias para a educação permanente.
Palavras-chave
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Submetido em:
16/09/2019
Aceito em:
09/01/2020