Conversations in the course Topics in ethnic-racial relations: teachings of bell hooks in nursing education
Conversaciones en la disciplina Temas en las relaciones étnico-raciales: enseñanzas de bell hooks en la educación en Enfermería
Conversações na disciplina Tópicos nas relações étnico-raciais: ensinamentos de bell hooks na educação em Enfermagem
Maria da Soledade Simeão dos Santos; Cecília Maria Izidoro Pinto; Verônica Caé da Silva Moura; Giselle Natalina Sousa da Silva; Renata Pereira Laurindo
Abstract
Objective To present the experience of the construction and implementation of the course “Topics in ethnic-racial Relations in the Context of Health” to students of the undergraduate Nursing degree based on the principles proposed by bell hooks' engaged pedagogy.
Method The territory of doing in the face of the COVID-19 pandemic was developed in the Virtual Learning Environment and in the collective construction of a Padlet®. The study goes through the lives of professors and monitors of the discipline, all black, and members of the Academic League of Health Nursing in the Black Population/UFRJ. The study took place from July to October 2021. The presentation of the results was based on hooks' thirty-two teachings.
Result At the end of the course, the 26 enrolled students had the opportunity to reflect on where and how the experience of the conversations took place.
Conclusions and implications for practice The course has become a legitimate device for confronting racism and prejudice, adding to the ongoing struggles for a discrimination-free approach to the multiple human groups that make up Brazilian society.
Keywords
Resumen
Palabras clave
Resumo
Objetivo: apresentar a experiência da construção e efetivação da disciplina “Tópicos nas relações étnico-raciais no contexto da saúde” para estudantes do curso de graduação em Enfermagem assentada nos postulados propostos pela pedagogia engajada de bell hooks
Método: o território do fazer face à pandemia da COVID-19 foi desenvolvido no Ambiente Virtual de Aprendizagem e na construção coletiva de um Padlet®. O estudo atravessa a vida de docentes e monitoras da disciplina, todas negras e integrantes da Liga Acadêmica de Enfermagem em Saúde na População Negra/UFRJ. O período da realização ocorreu de julho a outubro de 2021. A apresentação dos resultados tomou por base os 32 ensinamentos de bell hooks.
Resultado: ao final da disciplina, os 26 estudantes inscritos tiveram a oportunidade de refletir onde e como se deu a experiência das conversações.
Conclusões e implicações para a prática: a disciplina se tornou um dispositivo legítimo de enfrentamento ao racismo e ao preconceito, somando-se às lutas em curso por uma abordagem livre de discriminação, em relação aos múltiplos grupos humanos que formam a sociedade brasileira.
Palavras-chave
Referências
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Aceito em:
06/05/2025