Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
http://www.ean.periodikos.com.br/article/doi/10.1590/S1414-81452012000200003
Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
Pesquisa

The practical dimension in nursing care: social representations of nursing students

The practical dimension in nursing care: social representations of nursing students

A dimensão prática do cuidado de enfermagem: representações sociais de acadêmicos de enfermagem

Natália Elisa Duarte; Márcia de Assunção Ferreira; Márcia Tereza Luz Lisboa

Downloads: 0
Views: 11

Abstract

This study aims to identify aspects of the practical dimension in nursing care under the perspective from the social representations elaborated by nursing students beginning the graduation, and others about to conclude it. The theoretical-methodological reference was the Theory of Social Representations. This was an exploratory qualitative study, collecting data through individual interviews applied to 28 students which had a thematic content analysis. The results showed the peculiarities of the constituent elements of social representations made by both groups. Social representations of both groups are distinguished, as the beginners describe a practice focused on affective and expressive aspects markedly while the students about to be graduated bring, effectively, a combination of these aspects with scientific knowledge. Conclusion: The graduation program gradually influences the social representations in care, and consequently in its practical dimension.

Keywords

Nursing; Nursing Care; Psychology Social

Resumen

This study aims to identify aspects of the practical dimension in nursing care under the perspective from the social representations elaborated by nursing students beginning the graduation, and others about to conclude it. The theoretical-methodological reference was the Theory of Social Representations. This was an exploratory qualitative study, collecting data through individual interviews applied to 28 students which had a thematic content analysis. The results showed the peculiarities of the constituent elements of social representations made by both groups. Social representations of both groups are distinguished, as the beginners describe a practice focused on affective and expressive aspects markedly while the students about to be graduated bring, effectively, a combination of these aspects with scientific knowledge. Conclusion: The graduation program gradually influences the social representations in care, and consequently in its practical dimension.

Palabras clave

Enfermería; Atención de enfermería; Psicología Social

Resumo

O objetivo foi identificar os aspectos da dimensão prática do cuidado de enfermagem na perspectiva das representações sociais elaboradas por acadêmicos iniciantes e concluintes da graduação. O referencial teórico-metodológico foi o da Teoria das Representações Sociais. Tratou-se de uma pesquisa de abordagem qualitativa exploratória, com coleta de dados por entrevista individual com 28 acadêmicos, que sofreu análise temática de conteúdo. Os resultados demonstraram as peculiaridades dos elementos constituintes das representações sociais elaboradas pelos dois grupos. As representações sociais dos dois grupos se distinguem, já que os iniciantes descrevem uma prática voltada aos aspectos afetivo-expressivos, enquanto os concluintes trazem marcadamente a conjugação desses aspectos com o conhecimento científico. Conclusão: O curso de graduação, gradativamente, influencia nas representações sociais do cuidado e, consequentemente, na sua dimensão prática.

Palavras-chave

Enfermagem; Cuidados de enfermagem; Psicologia social

Referências

1. Vale EG, Pagliuca LMF. Construção de um conceito de cuidado de enfermagem: contribuição para o ensino de graduação. Rev Bras Enferm. 2011 jan/fev; 64(1): 106-13.

2. Souza ML, Sartor VVB, Padilha MICS, Prado, ML. O cuidado em enfermagem: uma aproximação teórica. Texto& Contexto Enferm. 2005 abr/jun; 14(2): 266-70.

3. Schoeller SD, Leopardi MT, Ramos FS. Cuidado: eixo da vida, desafio da enfermagem. Rev Enferm UFSM. 2011 jan/abr; 1(1): 88-96

4. Ferreira MA. A comunicação no cuidado: uma questão fundamental na enfermagem. Rev Bras Enferm. 2006 jun; 59(3): 327-30.

5. Silva KL, Sena RR de, Grillo MJC, Horta NC. Formação do enfermeiro: desafios para a promoção da saúde. Esc Anna Nery. 2010 abr/jun; 14(10): 368-76.

6. Souza MHN,Paz EPA, Griep RH,Sousa AI, Silva LL , Paixão AR . Experiências de ensino-aprendizagem de estudantes de enfermagem em uma comunidade do município do Rio de Janeiro. Esc Anna Nery. 2006 ago; 10(2): 251-57.

7. Moscovici S. A representação social da psicanálise. Rio de Janeiro: Zahar; 1978.

8. Jodelet D. Representações sociais: um domínio em expansão. In: Jodelet D, organizadora. As representações sociais. Rio de Janeiro: Eduerj; 2002. p. 17-44.

9. Fontes CAS, Alvim NAT. A relação humana no cuidado de enfermagem junto ao cliente com câncer submetido à terapêutica antineoplásica. Acta Paul Enferm. 2008 mar; 21 (1): 77-83.

10. Leininger MM. Etnonursing: a research methods with enablers to study the Theory of Culture Care. In: Leininger MM, McFarland MR Culture care diversity and universality: a worldwide nursing theory. Massachusetts: Jones and Bartlett Learning; 2006. p.43-81.

11. Vale EG, Pagliuca LMF, Quirino RHR. Saberes e práxis em enfermagem. Esc Anna Nery. 2009 jan/mar; 13(1): 174-80.

12. Baggio MA, Callegaro GD, Erdmann AL. Relações de "não cuidado" de enfermagem em uma emergência: que cuidado é esse? Esc Anna Nery. [on-line] 2011; jan/mar [citado 2011 maio 20]; 15(1): [aprox.13 telas]. Disponível em http://www.scielo.br

13. Balduino AF, Mantovani MF, Lacerda MR. O processo de cuidar de enfermagem ao portador de doença crônica cardíaca. Esc Anna Nery. 2009 abr/jun; 13 (2): 342-51

14. Garcia TR, Nóbrega MML. Processo de enfermagem: da teoria à prática assistencial e de pesquisa. Esc Anna Nery. 2009 jan/mar; 13 (1): 188- 93.

15. Moscovici S. Representações sociais: investigações em psicologia social. Petrópolis(RJ): Vozes; 2007.
 


Submetido em:
12/04/2011

Revisado em:
15/09/2011

Aceito em:
26/01/2012

685c143da95395408350e1a5 ean Articles
Links & Downloads

Esc. Anna Nery

Share this page
Page Sections