Quality of life for nurses when teaching professionaly: a study with the Whoqol-bref
Calidad de vida del enfermero docente: estudio con el Whoqol-bref
Qualidade de vida do enfermeiro no trabalho docente: estudo com o Whoqol-bref
Maria Rodrigues da Conceição; Maria Suêuda Costa; Maria Irismar de Almeida; Ângela Maria Alves e Souza; Maria Beatriz de Paula Tavares Cavalcante; Maria Dalva Santos Alves
Abstract
The study focused in verifying the quality of life of the nurse teacher that works in a federal, municipal and private institution, comparing the results among the three groups. Data were obtained through the Whoqol-bref, using 26 questions approved by the Ethics and Research Committee. There were 38 doctorate professors, to carry out teaching at the undergraduate and graduate program. From these, 30 were married, 06 singles and 02 divorced, with an average age of 46.5 years. Concerning the overall quality of life only teachers from private university, the minority, have good scores, but in the physical and psychological areas the percentage summary of the scores showed no significant differences, in the first was 47 % and 43.4% in the second, however for the domains of social relationships and environment, were 22.2% and 30.6%. Using the Whoqol - bref, even with a reduced sample, it provided relevant information about the teaching of quality of life.
Keywords
Resumen
El objetivo fue verificar la calidad de vida del enfermero maestro de institución federal, estadual y particular y comparar los resultados entre los tres grupos. Los datos fueron obtenidos a través del Whoqol - bref, con 26 preguntas y aprobado por el Comité de Ética en Investigación. Fueron 38 maestros doctores, con enseñanza en el pregrado y postgrado. De estos, 30 eran casados, seis solteros y dos separados, con edad media de 46,5 años. Cuanto a la calidad de vida global solamente los profesores de la universidad privada presentaran reducidos escores - buena salud - pero en los dominios físico y psicológico la suma de las puntuaciones no mostraron diferencias significativas, con 47% y 43.4%. Sin embargo, para los dominios de las relaciones sociales y el medio ambiente, fueron 22,2% y 30,6%. El uso del Whoqol - bref, incluso con una pequeña muestra proporcionó información relevante sobre la calidad de la enseñanza de la vida.
Palabras clave
Resumo
Palavras-chave
Referências
1. Secco IAO, Robazzi MLCC, Shimizu DS, Rubio MMS. Acidentes de trabalho típicos envolvendo trabalhadores de hospital universitário da região sul do Brasil: epidemiologia e prevenção. Rev Latino-Am Enfermagem. 2008; 16(5): 824-831.
2. Tardif M. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis(RJ) : Vozes; 2002.
3. Ministério do Trabalho (BR). Boletim Informativo 2001. Brasília(DF): Ministério do Trabalho: 2001.
4.Ministerio da Saude (BR). Sistema Nacional de Avaliação do Ensino Superior. Avaliação de Cursos de Graduação do Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior – SINAES para os cursos de graduação em Medicina, Enfermagem e Odontologia. [citado 2010 out 10]. Disponível em:
5. Minayo MCS, Hartz MA, Buss PM. Qualidade de vida e saúde: um debate necessário. Cienc Saude Colet .2000; 5(1): 7-18
6. Fleck MPA. A avaliação de qualidade de vida: guia para profissionais de saúde. Porto Alegre: Artmed; 2008.
7. The WHOQOL Group. The world health organization of life assessment (WHOQOL): position paper from the World Health Organization. Soc Sci Med .1995; 41: 1403-09.
8. Costa MS. Estilos de vida saudável: novas referências nas práticas de saúde [dissertação de mestrado]; Fortaleza:Faculdade de Farmácia, Odontologia e Enfermagem/UFC;2004.
9. Fleck MPA. Projeto desenvolvido no Brasil pelo grupo de estudos em qualidade de vida. [citado 2010 out 22]. Disponível em:
10. Saupe R, Nietche EA, Cestari ME, Giorgi MDM. Qualidade de vida dos acadêmicos de enfermagem. Rev Latino-Am Enfermagem. 2004; 12(4): 641.
11. Andrades LB, Valenzuela SS. Fatores associados à qualidade de vida de enfermeiras hospitalares chilenas. Rev Latino-Am Enfermagem. 2007; 15(3): 480-86.
12. Paschoa S, Zanei SSV, Whitaker IY. Qualidade de vida dos trabalhadores de enfermagem de unidades de terapia intensiva. Acta Paul Enferm. 2007; 20(3), p.305-310.
13. Eurich RB, Kluthcovsky ACGC. Avaliação da qualidade de vida de acadêmicos de graduação em Enfermagem do primeiro ao quarto anos. Rev Psiquiatr. 2008; 30(3): 211-20.
14. Lozada MAL. La docencia: un riesgo para la salud? Avances en Enfermeria. 2005; 23(1): 18-30.
15. Mauro MYC, Paz AF, Mauro CCC, Pinheiro MAS. Condições de trabalho da enfermagem nas enfermarias de um hospital universitário. Esc Anna Nery . [on-line]. 2010 jun [citado 2011 mai 20]; 14(2): Disponível:
16. Organização Mundial de Saúde- OMS. WHOQOL, abreviado, versão em português. [citado 2010 out 24]. Disponível em:<
17. Ministério da Saúde (BR). Conselho Nacional de Saúde. Comitê Nacional de Ética em Pesquisa em Seres Humanos. Resolução n.196, de 10 de outubro de 1996: diretrizes e normas regulamentadoras de pesquisa envolvendo seres humanos. Brasília (DF); 1997.
Submetido em:
23/06/2010
Revisado em:
19/01/2012
Aceito em:
26/03/2012