Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
http://www.ean.periodikos.com.br/article/doi/10.5935/1414-8145.20150003
Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
Research

Open-access The teaching of nursing and its relation with a hospital-university of Natal/RN (1973-2005)

La enseñanza de enfermería y su relación con un hospital universitario en Natal/RN (1973-2005)

O ensino de enfermagem e sua relação com um hospital universitário em Natal/RN (1973-2005)

Djailson Jose Delgado Carlos; Raimunda Medeiros Germano; Maria Itayra Coelho de Souza Padilha

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Abstract

Objective: To analyze the relationship between the teaching of Nursing graduation at the Federal University of Rio Grande do Norte and Nursing of the Hospital-University Onofre Lopes.

Methods: A qualitative study with a historical/documentary approach, that used oral history. The empirical research was based on certain documents: reports, minutes, letters, regulations, statutes, laws and decrees. These sources were complemented with the interviews of six professionals who participated in this story and it still has bright memories about it.

Results: It appeared that the teaching/hospital remained and remains very close, but do not always follow a linear way.

Conclusion: Along the way there were moments of tension, donation, ruptures and rapprochement, but with a well-defined objective, to conquer new horizons, opening up spaces for new developments in the improvement of the profession and its professionals.

 

Keywords

Higher Education; Teaching; History of Nursing; Nursing

Resumen

Objetivo: Analizar la relación entre la enseñanza de Graduación en Enfermería de la Universidad de Rio Grande do Norte y la Enfermería del Hospital Universitario Onofre Lopes.

Métodos: Estudio cualitativo con enfoque histórico/documental, que utilizó la historia oral. La investigación empírica se pautó en el levantamiento de documentos: relatos, actas, cartas, regimientos, estatutos, Leyes, Decretos y Normativas. Esas fuentes fueron complementadas con la realización de entrevistas con seis profesionales, que participaron de esa historia y poseen memorias sobre ella.

Resultados: Se observa que la relación enseñanza/hospital se mantuvo y se mantiene bien próxima, pero no siempre ha sido lineal.

Conclusión: En esa trayectoria, hubo momentos de tensión, donación, rupturas y reaproximación, con propósito bien definido: conquistar otros horizontes, abrir espacios para nuevos emprendimientos en el mejoramiento de la profesión y de sus profesionales.

 

Palabras clave

Educación Superior; Enseñanza; Historia de la Enfermería; Enfermería

Resumo

Objetivo: Analisar a relação entre o ensino superior em Enfermagem da Universidade Federal do Rio Grande do Norte e a Enfermagem do Hospital Universitário Onofre Lopes.

Métodos: Estudo qualitativo de enfoque histórico-documental, que se utilizou da história oral. A investigação empírica pautou-se no levantamento de documentos: relatórios, atas, cartas, regimentos, estatutos, Leis, Decretos e Portarias. Essas fontes foram complementadas com a realização de entrevistas com seis profissionais que participaram dessa história e que dela têm vivas memórias.

Resultados: Depreende-se que a relação ensino/hospital manteve e se mantém bem próximas, mas nem sempre ocorreu de forma linear.

Conclusão: Nessa trajetória, houve momentos de tensão, doação, rupturas e reaproximação, porém com um propósito bem definido, o de conquistar outros horizontes, abrindo espaços para novos empreendimentos no aprimoramento da profissão e de seus profissionais.

Palavras-chave

Educação Superior; Ensino; História da Enfermagem; Enfermagem

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Submitted date:
06/11/2013

Accepted date:
05/15/2014

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Esc. Anna Nery

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