Job satisfaction in a hospital context: an analysis according to gender
Satisfacción laboral en el contexto hospitalario: un análisis según el género
Satisfação no trabalho no contexto hospitalar: uma análise segundo o gênero
Angela Maria Bacha; Oswaldo da Rocha Grassiotto; Denis Barbosa Cacique; Gislaine Aparecida Fonsechi Carvasan; Helymar da Costa Machado
Abstract
Objective: To assess job satisfaction in a public hospital according to workers' gender.
Methods: It was conducted a secondary analysis with mixed method, from a sample of 308 subjects: 240 women and 68 men.
Results: Almost half of women played functions of nursing. The most common function among men was the administrative. Men showed greater overall satisfaction, as well as for the three domains assessed. In adjusted analyses, statistical significance was observed only for the "Working Conditions" domain, indicating that the physical aspects of the job generate the larger asymmetries between the genders, especially in relation to toilets and level of noise in the environment.
Conclusion: Since the other differences between the groups did not result significant in the adjusted analysis, it is concluded that the lower levels of satisfaction of women have been influenced by their expressive concentration in nursing functions, the most dissatisfied professional group in this study.
Keywords
Resumen
Palabras clave
Resumo
Objetivo: Avaliar a satisfação no trabalho em um hospital público universitário segundo o gênero dos(as) trabalhadores(as).
Métodos: Realizou-se análise secundária com enfoque misto e amostra de 308 sujeitos, sendo 240 mulheres e 68 homens.
Resultados: Quase metade das mulheres desempenhavam funções de enfermagem. A função mais comum entre os homens era a administrativa. O grupo masculino apresentou maior satisfação geral e nos três domínios avaliados. Na análise ajustada, só se observou significância estatística para o domínio "Condições de Trabalho", indicando que os aspectos físicos do trabalho geram as maiores assimetrias entre os gêneros, principalmente em relação a banheiros e nível de barulhos no ambiente.
Conclusão: Uma vez que as demais diferenças entre os grupos não resultaram significativas na análise ajustada, conclui-se que os menores níveis de satisfação das mulheres tenham sido influenciados pela expressiva concentração feminina em funções da enfermagem, que constituíam o grupo profissional mais insatisfeito do estudo.
Palavras-chave
References
1 Cavazotte FdSCN, Oliveira LBd, Miranda LCdM. Desigualdade de gênero no trabalho: reflexos nas atitudes das mulheres e em sua intenção de deixar a empresa. Rausp. 2010 Jan./Mar.;45(1):70-83.
2 Locke EA. The nature and causes of job satisfaction. In: Dunnet MD (Org.). Handbook of industrial and organizational psychology. Chicago: Rand McNally College Publishing Company; 1976. p. 1297-350.
3 Clark AE. Job satisfaction and gender: Why are women so happy at work? Labour Economics. 1997 Dec.;4(4):341-72.
4 Hodson R. Gender Differences in Job Satisfaction: Why Aren't Women More Dissatisfied? The Sociological Quarterly. 1989 Sep./Nov.;30(3):385-99.
5 Carrillo-Garcia C, Solano-Ruiz MdC, Martinez-Roche ME, Gomez-Garcia CI. Job satisfaction among health care workers: the role of gender and age. Rev. Latino-Am. Enfermagem. 2013 Nov./Dec.;21(6):1314-20.
6 Griep RH, Fonseca MdJMd, Melo ECP, Portela LF, Rotenberg L. Enfermeiros dos grandes hospitais públicos no Rio de Janeiro: características sociodemográficas e relacionadas ao trabalho. Rev. Bras. Enferm. 2013;66 (n. spe):151-7.
7 Rebouças D, Legay LF, Abelha L. Satisfação com o trabalho e impacto causado nos profissionais de serviço de saúde mental. Rev. Saúde Pública. 2007;41(2):244-50.
8 Chaves LD, Ramos LH, Figueiredo ENd. Satisfação profissional de enfermeiros do Trabalho no Brasil. Acta Paul. Enferm. 2011;24(4):507-13.
9 Bacha AM, Grassioto OdR, Fonsechi-Carvasan GA, Machado HdC, Cacique DB. Validação do Questionário de Satisfação no Trabalho do Hospital da Mulher Prof. Dr. José Aristodemo Pinotti-Caism/Unicamp (QST-Caism). Rev. adm. saude. 2013;15(60):95-104.
10 Creswell JW. Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. 3nd ed. London (GBR): SAGE Publications; 2009.
11 Hulley SB, Cummings SR, Browner WS, Grady DG, Newman TB. Designing Clinical Research. 3nd ed. Philadelphia (EUA): Lippincott Williams & Wilkins; 2007.
12 Finn CP. Autonomy: an important component for nurses' job satisfaction. Int J Nurs Stud. 2001 Jun.;38(3):349-57.
13 Caran VCS, Secco IAdO, Barbosa DA, Robazzi MLdCC. Assédio moral entre docentes de instituição pública de ensino superior do Brasil. Acta Paul. Enferm. 2010;23(6):737-44.
14 Justicia FJ, Benítez Muñoz JL, Fernández de Haro E, Berbén AG. El fenómeno del acoso laboral entre los trabajadores de la universidad. Psicol. estud. 2007;12(3):457-63.
15 Cezar ES, Marziale MHP. Problemas de violência ocupacional em um serviço de urgência hospitalar da Cidade de Londrina, Paraná, Brasil. Cad. Saúde Pública. 2006 Jan.;22(1):217-21.
16 Xavier ACH, Barcelos CRV, Lopes JP, Chamarelli PG, Ribeiro SdS, Lacerda LdS, et al. Assédio moral no trabalho no setor saúde no Rio de Janeiro: algumas características. Rev. Bras. Saúde Ocup. 2008;33(117):15-22.
17 Lima Ld, Pires DEPd, Forte ECN, Medeiros F. Job satisfaction and dissatisfaction of primary health care professionals. Esc. Anna Nery. 2014 Jan./Mar.;18(1):17-24.
18 Cabrera IN, Lee MH. Reducing noise pollution in the hospital setting by establishing a department of sound: a survey of recent research on the effects of noise and music in health care. Prev Med. 2000 Apr.;30(4):339-45.
Submitted date:
03/25/2015
Accepted date:
11/08/2015