Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
http://www.ean.periodikos.com.br/article/doi/10.5935/1414-8145.20150074
Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
Research

Teaching the systematization of nursing care to nursing technicians

Enseñanza de la Sistematización de la Atención de Enfermería a los técnicos de enfermería

Ensino da sistematização da assistência de enfermagem aos técnicos de enfermagem

Pétala Tuani Candido de Oliveira Salvador; Viviane Euzébia Pereira Santos; Adriana Gonçalves de Barros; Kisna Yasmin Andrade Alves; Kálya Yasmine Nunes de Lima

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Abstract

Objective: To understand the typical ideal of nursing staff about the systematization of nursing care (SAE) in the light of the Alfred Schutz's theoretical framework.

Methods: This is a phenomenological investigation. The study was approved by the Research Ethics Committee of UFRN (Federal University of Rio Grande do Norte). The data were collected by focus group in February 2013, according to experiential pedagogy humanescent with thirteen nursing staff of a university hospital of Rio Grande do Norte.

Results: The analysis of discourse, from posters and written descriptions allowed to reveal the typical ideal of participants from four axes: typifying the concept of SAE; benefits of SAE, which resulted in the reasons to believe in the positive-that working tool; problems experienced, revealing the world of everyday life of nursing professionals, and possibilities of improvement.

Conclusion: It was concluded that the nursing technician believes in the benefits of SAE.

Keywords

Education, Nursing, Associate; Nurses' Aides; Patient Care Planning; Nursing Process

Resumen

Resumen: Objetivo:: Comprender el típico ideal de los técnicos en enfermería acerca de la Sistematización de la Atención de Enfermería (SAE) a la luz del referencial teórico de Alfred Schutz.

Métodos:: Investigación fenomenológica aprobada por el Comité de Ética en Investigación de UFRN (Universidad Federal de Rio Grande do Norte). Los datos fueron recolectados en Febrero de 2013 a partir de un grupo focal compuesto por trece técnicos de enfermería de un hospital universitario de Rio Grande do Norte y realizado de acuerdo con la pedagogía experiencial humanescente.

Resultados:: El análisis del discurso, carteles y descripciones escritas permitieron revelar el típico ideal de los participantes a partir de cuatro ejes: tipificación conceptual de la SAE; beneficios de la SAE; problemas del cotidiano de los profesionales de enfermería; oportunidades de mejora.

Conclusión:: El técnico de enfermería cree en los beneficios de la SAE, aunque su formación académica no haya enfatizado estos aspectos.
 

Palabras clave

Graduación en Auxiliar de Enfermería; Auxiliares de Enfermería; Planificación de Atención al Paciente; Procesos de Enfermería

Resumo

Objetivo: Compreender o típico ideal de técnicos de enfermagem acerca da sistematização da assistência de enfermagem (SAE), à luz do referencial teórico de Alfred Schutz.

Métodos: Trata-se de uma investigação fenomenológica. O estudo foi aprovado pelo Comitê de Ética em Pesquisa da UFRN. A coleta de dados ocorreu por grupo focal, em fevereiro de 2013, de acordo com a pedagogia vivencial humanescente, com trezes técnicos de enfermagem de um hospital universitário norte-riograndense.

Resultados: A análise das falas, dos cartazes e das descrições escritas permitiu desvelar o típico ideal a partir de quatro eixos: tipificação do conceito da SAE; benefícios da SAE - os motivos-para acreditar na positividade dessa ferramenta de trabalho; problemas vivenciados, reveladores do mundo vida cotidiano dos profissionais de enfermagem; e possibilidades de melhoria.

Conclusão: Concluiu-se que o técnico de enfermagem, apesar de ter tido uma formação acadêmica que não enfatizou os aspectos concernentes à SAE, acredita em sua positividade.

Palavras-chave

Educação Técnica em Enfermagem; Auxiliares de Enfermagem; Planejamento de Assistência ao Paciente; Processos de Enfermagem

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Submitted date:
18/12/2014

Accepted date:
09/12/2015

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