Health education according to the precepts of the feminist movement: innovative strategies to promote sexual and reproductive health
Educación en Salud de acuerdo a los preceptos del Movimiento Feminista: estrategias innovadoras para promoción de la salud sexual y reproductiva
Educação em Saúde segundo os preceitos do Movimento Feminista: estratégias inovadoras para promoção da saúde sexual e reprodutiva
Carla Cardi Nepomuceno de Paiva; Alana Stephanie Esteves Villar; Maria das Dores de Souza; Adriana Lemos
Abstract
Objective: To present a reflection on the educational practice in sexual and reproductive health, according to the feminist movement.
Methods: A theoretical and reflective study was performed, based on the literature and perception of the authors, aiming to foster discussion about the possibilities and potential of educational practice to promote sexual and reproductive health.
Results: The promotion of sexual and reproductive health can be enriched with the teachings, methodologies and approaches coming from the feminist movement, considering comprehensiveness as the guiding principle for educational activities.
Conclusion: Approaches and the concept of comprehensiveness should be recovered through the appreciation of participants and their experiences, as performed by the Movement feminist, so that new ways to intervene in the context of sexual and reproductive health through educational practice can be developed.
Keywords
Resumen
Palabras clave
Resumo
Objetivo: Apresentar uma reflexão sobre a prática educativa em saúde sexual e reprodutiva, segundo o Movimento Feminista.
Métodos: Estudo teórico-reflexivo, baseado na literatura e na percepção das autoras, com intuito de fomentar a discussão sobre as possibilidades e potencialidades da prática educativa para promover a saúde sexual e reprodutiva.
Resultados: A promoção da saúde sexual e reprodutiva, pode ser enriquecida com os ensinamentos, metodologias e abordagens oriundas do Movimento Feminista, que consideram a integralidade como norteadora das ações educativas.
Conclusão: Assim, para o delineamento de novas maneiras de intervir neste contexto da saúde sexual e reprodutiva através da prática educativa, é válido resgatar as abordagens e a concepção de integralidade através da valorização do sujeito e das suas experiências vivida, como era feito pelo Movimento Feminista.
Palavras-chave
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Submitted date:
05/06/2015
Accepted date:
10/21/2015