Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
http://www.ean.periodikos.com.br/article/doi/10.5935/1414-8145.20160005
Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
Pesquisa

Family Nursing Game: Developing a board game  

Family Nursing Game: Desarrollando un juego de tablero sobre la familia

Family Nursing Game: Desenvolvendo um jogo de tabuleiro sobre Família 

Carla Sílvia Fernandes; Maria Manuela Martins; Bárbara Pereira Gomes; José Augusto Gomes; Lucia Hisako Takase Gonçalves

Downloads: 0
Views: 20

Abstract

Some nurses in Portugal still have no training on family nursing and their professional practice is only based on their personal experience as a member of a family. The aim of this study is to describe the development of an educational tool, a board game called "Family Nursing Game", which was developed, tested and validated for nurses learning the content of family nursing within a hospital context. The development of the methodology followed the ten stages proposed by Jaffe, from the definition of the content, objectives, game formulation with its rules, evaluation of reliability and validity, until its testing with the target population. The results, from the evaluation of nurses who agreed to perform the board game test along with other educational strategies, highlighted their preference for the game, due to the source of interaction and reflection provided among participants, and motivation for family care, making the game a learning facilitator agent.

Keywords

Hospital nursing service; Nurse; Family nursing; Continuing education; Educational technology

Resumen

Parte de los enfermeros en Portugal no tienen formación en enfermería de familia y sus prácticas solamente se adaptan con la propia experiencia, siendo familia también. El objetivo fue describir los pasos metodológicos en el desarrollo de un juego de tablero para enseñar sobre familia llamado "Family Nursing Game". El mismo fue construido y validado para enseñar la enfermería de familia a los enfermeros en el contexto de los cuidados en una unidad hospitalaria. La metodología de este desarrollo siguió las diez etapas propuestas por Jaffe, desde la definición del contenido y objetivos, la formulación del juego con evaluación de su confiabilidad y validad hasta probarlo con la población. Como resultado, los enfermeros hospitalarios que sometieron a la prueba del juego, los mismos realizaron preferencia por este juego, entre otras estrategias educacionales, por la fuente de interacción y reflexión que permite a los participantes, motivación para cuidado de la familia y considerando al juego como agente facilitador del aprendizaje.

Palabras clave

Servicio de enfermería en hospital; Enfermero; Enfermería de familia; Educación continua; Tecnología educacional

Resumo

Alguns enfermeiros em Portugal ainda não possuem formação em enfermagem de família, e sua prática profissional se baseia tão somente na experiência pessoal enquanto família e membro de uma família. Este artigo tem o objetivo de descrever o desenvolvimento de um material didático, jogo de tabuleiro intitulado "Family Nursing Game", construído, testado e validado, para enfermeiros na aprendizagem do conteúdo de enfermagem de família em contexto hospitalar. A metodologia desse desenvolvimento seguiu as dez etapas propostas por Jaffe (2011), desde definição de conteúdo, objetivos, formulação do jogo, avaliação da confiabilidade e validade e testagem de sua aplicação na população alvo. Os resultados, segundo a avaliação dos enfermeiros que se submeteram ao teste deste jogo de tabuleiro, ao lado de outras estratégias, realçaram preferência pelo jogo, pela fonte de interação e reflexão que ele permite entre os participantes e por motivarem-nos ao cuidado da família, fazendo do jogo um agente facilitador da aprendizagem.

Palavras-chave

Serviço hospitalar de enfermagem; Enfermeiro; Enfermagem de família; Educação continuada; Tecnologia educacional

Referências

1 Oliveira PMC, Fernandes HIV, Vilar AISP, Figueiredo MHJS, Ferreira MMSRS, Martinho MJCM et al. Atitudes dos enfermeiros face à família. Rev Esc Enferm USP [on line]. 2011 Dez. ;[citado 2014 nov 12]; 45(6):1331-7. Disponível: http://www.scielo.br/pdf/reeusp/v4n6/v45n6a08.pdf

2 Segaric CA, Hall WA. The family theory-practice gap: a matter of clarity? Nurs Inq. 2005 Sep; 12(3):210-8.

3 Henderson D. Games: making learning fun. In: Oermann MH & Heinrich K. Editors. Annual review of nursing education. New York (EUA): Springer Publishing Company; 2005 p. 165-83.

4 Deyoung S. Teaching strategies for nurse educators. New Jersey (EUA): Pretince Hall; 2009.

5 Royse MA, Newton SE. How gaming is used as an innovative strategy for nursing education. Nurs Educ Perspect. 2007 Sep./Oct.;28(5):263-7.

6 Menoita E. Formação em Serviço: um contributo para o desenvolvimento de competências. Coimbra (POR): Formasau; 2011.

7 Jaffe L. Games are multidimensional in educational situations. In: Bradshaw MJ, Lowenstein AJ. Innovative teaching strategies in nursing and related health professions. 5nd ed. Boston (EUA): Jones and Bartlett Publishers; 2011. p 175-87.

8 Bradshaw MJ. Effective learning: what teachers need to know. In: Bradshow MJ, Lowenstein AJ. Innovative teaching strategies in nursing and related health professions. 5nd ed. Boston (EUA): Jones and Bartlett Publishers; 2011. p 3-21.

9 Fernandes CSNN, Martins MMFPS, Gonçalves LHT. Another way to teach family: family nursing game. Acta Sci. Health Sci. 2014 July/Dec.;36(2):195-200.

10 Fernandes CSNN, Martins MMFPS, Gomes BP. Construir um instrumento de avaliação de estratégias de formação (IAEF). Boletim Científico da Escola Superior de Enfermagem de Santa Maria. 2004, Jan./Mar.; 6:11-3.

11 Wright LM, Leahey M. Enfermeiras e famílias: um guia para avaliação e intervenção na familia. 3 ed. São Paulo: Roca; 2009.

12 Hodges TL. Examination of gaming in nursing education and the effects of learning and retention. [Dissertation]. Auburn, Alabama (EUA): Faculty of Auburn University; 2008.

13 Boctor L. Active-learning strategies: the use of a game to reinforce learning in nursing education: a case study. Nurse Educ Pract 2013 Mar.; 13(2): 96-100.

14 Durand C, Blais A. A medida. In: Gauthier B. Investigação social da problemática à colheita de dados. Loures (POR): Lusociência; 2003. p. 175-201.

15 Baid H, Lambert N. Enjoyable learning: the role of humour, games and fun activities in nursing and midwifery education. Nurse Educ Today. 2010 Aug; 30(6):548-52.

16 Herrman JW. Creative teaching strategies for the nurse educator. Philadelphia (EUA): F.A. Davis; 2008.

17 Coscrato G, Pina JC, Mello DF. Use of recreational activities in health education integrative review of literature. Acta Paul. Enferm. 2010 Mar./Apr.; 23(2):257-63.

18 Lowenstein AJ. Strategies for innovation. In: Bradshow MJ, Lowesntein AJ. Innovative teaching strategies in nursing and related health professions. 5nd ed. Boston (EUA): Jones and Bartlett Publishers; 2011. p. 37-49.
 


Submetido em:
12/01/2015

Aceito em:
23/11/2015

682b3a38a953950fc874dec4 ean Articles

Esc. Anna Nery

Share this page
Page Sections